M O M * * Advent

M_O_M_

 

 

 

 

De donkeren dagen voor Kerst.

Vroeger versierde Moeder een advends krans met linten en kaarsen en hing hem op in de kamer .

de donkere tijd voor kerst met savonds elke keer een kaarsje meer wat mocht branden.

Warme thee of chocolademelk met een koekje wat moeder had gebakken de geur van het groen

Samen zongen we kerst liedjes en gingen we naar de kerk.

Kerst en oud en nieuw wat er na kwamen kregen op eens een ander gevoel na dat ik ouder werd.

Ik miste het samen zijn met famillie Moeder en ik waren bijna altijd samen en je zag de vreugde bij anderen.

Ik had van binnen verdriet en kon plots niet meer echt genieten van het feest de gedachte aan mijn Vader .

De advends tijd is voor mij het gevoel van samen zijn met je ouders broers en zusters je kinderen.

En pas zo toen ik zag hoe het ging bij mijn schoonmoeder met haar gezin om haar heen begreep ik het .

Na  dat ik mijn zusjes en broer had gevonden en zei vroegen kom met de Weinnachten bei uns .

En ze een video stuurde met hun versierden huizen het samen zijn zusjes broer en hun gezinnen .

Zag ik weer het ontbreken aan het hoofd van de taffel Vader nooit heb ik samen kunnen zijn met hem

Iedereen heeft meestal een Vader en Moeder dan is het gezin compleet en ik mijmerde in de hoop ooit Hem te ontmoeten .

Mama en dochter en Papa.

Mama en dochter en Papa.

 

8 reacties

  1. Goeiemorgen Ikan mas het is niet makkelijk voor jouw geweest, toch lees ik uit jouw verhalen dat jij bepaalde dingen die je niet heb gehad wel je eigen kinderen en man doet geven en niet te vergeten je huisdieren….Bepaalde dingen lopen in het leven waar we geen invloed op hadden.

    Mooi verwoord en foto ikan mas,groetjes Laura xxx

    • laura ik denk dat jij de wamte van een Indische Moeder goed kan begrijpen.
      bij mijn Schoonmoeder zag ik voor het eerst een compleet gezin ook al was ze ook weduwe.

      • Ja Ikan Mas dat mis ik dus nu ook het allermeeste ,eerst was het altijd bij oma en dat ging bij mijn mama door ,beide zijn er helaas niet meer mijn moeder is in 2010 overleden,gelukkig is het wel zo dat het ”samen zijn” er toch nog wel inzit maar het is anders de traditionele lekkernijen het ongedwongen gevoel,het is gewoon anders,mijn oma was ook weduwe en moeder ook alleen maar toch 1 geheel :-)

  2. Dat heb je mooi en gevoelig opgeschreven meis…. xxx

  3. Een heel bewogen verhaal, stukje uit een bewogen leven is het niet?
    Het lijkt zo oneerlijk wat je als kind allemaal maar moet slikken zonder dat je er iets aan kunt doen…
    Bedankt voor je openhartige en warme bijdrage.

    Liefs,

    Gabi

  4. Prachtige mijmering met verdriet, ontroering en sfeer.

  5. Mooi hoe jij je weer even een kijkje in je verleden geeft. Ik had dat ook bij advent, dat ik weer even terug ging naar mijn jeugd.

  6. Ontroerend stuk Yvonne. Daardoor begon ik ook te denken. Nooit meer kerst met Piet en moeder, Caroline, ze zijn er niet meer. Ik kan daar zo droevig om worden maar het geeft je niks. Liever vier ik de feestdagen niet meer. Van mij mag het gewoon januari worden.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

