W E 300 * * Poetsen

Plato s W E  300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schoonmaak woede …………………. .

Blij blij blij dat we niet meer in de vorige eeuw leven met al die schoonmaak zaken.

Maandag was dag het begon al op zondag avond met de was ketel op laag vuur .

Maandag werd er de emers met koud water naar buiten gedragen om de kleding uit te spoelen.

De was werd buiten te drogen gehangenen zodara die strijk droog was op gerold om later nog vochtig .

Kreuk vrij te strijken de overhemden van Pa de jurken van Ma de slopen en lakens de hempjes

Dinsdag werd het huis opzijn kop gezet alles moest glimmen dwijlen en soppen en boenen.

Woensdag de ramen lappen en het straatje schrobben voor en achter                     .

Donderdag de kleden uitkloppen en de matten er kwam geen eind aan het huishoudelijk werk .

Onder tussen nog de boodschappen regelen en koken de kinderen verzorgen nee moe had het druk.

Vrijdag zorgen dat er een visje in huis was dan at men geen vlees en werd en gebakken of gestoomd .

Op Zaterdag naar de markt voor de groente en het fruit de Hema voor de allerhande en de slager voor vers vlees

Tja en dan Zondag de dag des Heren naar de kerk smorgens en smidags liefst twee keer .

De schoenen glimend en Moeder met haar hoedje op de beurs met kleingeld mee.

Toen was geluk nog heel gewoon en kon de mens nog genieten van de kleine vreugden.

Naar de radio luisteren een hoorspel of er werden pinda,s gepeld op een krant .

Om tien uur ging het licht uit en de mensen naar bed morgen is het weer vroeg dag .

En als Moeder haar hoofd neer lag dacht ze aan morgen hoe zou haar week er uit zien .

De was wachte al weer op haar ze hoopte maar op droog weer, dat haar Maandag rustig verliep .

 

 

18 reacties

  1. Natuurlijk ken ik de geschiedenis al heb ik het zelf gelukkig nooit zo moeten doen….
    en dan wij nu maar klagen he? We zouden wat meer stil moeten staan bij hoe goed we het eigenlijk hebben in vergelijking met toen.

    xxx

    • Dankje wel wat een werk hadden onze Moeders toen he .petje af voor deze vrouwen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      • Nou inderdaad….. dan moet ik nog een stapje verder, mijn oma’s ;-)

      • in deze tijd zou ik denken smet vrees .alles schoon alle netjes en altijd werken mijn moeder mijn zusters en broer ook . ik doe rustig aan poets en doe ook wel hoor maar kan ook genieten al is er rommel af en toe schoonspul mijn hobbys

  2. Nou ik klaag niet hoor. Dankzij alle moderne hulpmiddelen heb ik zowel kind, huishouden als werk altijd fulltime kunnen managen al weet ik nu niet meer precies hoe ik het allemaal deed. Maar zoals jij het beschrijft, zo vertelde mijn moeder het. De wasteil, het wasbord, stoffer en blik, de boenwas voor het zeil, de meubelwas, alles moest met de hand en had onderhoud nodig. Tja, in die tijd moest je wel genieten van kleine dingen want er WAREN alleen maar kleine dingen. Mooi en vooral waar verhaal, Yvonne, mijn hele jeugd kwam weer terug.

  3. leuke we! harde werkers waren de vrouwen en nu nog!

  4. Ja heel herkenbaar hoor! En wat dacht je van de ramen zemen? Als 1 buurvrouw de ramen ging zemen, wilde de rest van de straat niet achterblijven …..

    Groetjes Petr@

  5. Inderdaad, zo ging het vroeger. Ik heb mijn moeder ook nog geholpen met allerlei klusjes, was wringen, meubels in de was zetten etc. etc. Wat dat betreft hebben we het nu makkelijk met al die apparaten ;-). Mooi beschreven WE300.

  6. Ja Ikan Mas zo ging dat, die tijd heb ik ook gelukkig niet gekend maar mijn Oma en gedeeltelijk mijn moeder en haar zussen ook, daar werd mee aangepakt en inderdaad toen was geluk heel gewoon, want ieder was hetzelfde en had hetzelfde en men had nog buren contact of beter gezegd men zat bij mooi weer met het stoeltje buiten aan de deur.

    Mooie WE over sterken vrouwen :-)

  7. Als je het zo bekijkt zitten we eigenlijk maar een beetje te klagen dat we een keertje de keukenvloer moeten dweilen hè… Goed hoor, je hebt me echt even stil laten staan bij mijn pietluttige gezeur!

  8. hartelijkehothulk

    Poetsen die schoenen
    Straatje boenen
    Wij leken wel oenen

    Herkenbaar de WE

  9. Mijn schoonmoeder ging zelfs met spiekspeldjes de kieren tussen de houten vloeren te lijf.Dat weet ik enkel uit verhalen,wel zei ze altijd tegen mijn schoonvader vergeet de plinten niet! Van kleine dingen genieten kan ik wel hoor,net als van je verhaal.

  10. Poe, ik ben zo slecht in poetsen. Vind er helemaal niets aan. Op vrijdag doe ik boven en op zaterdag beneden en dan ook nog met de Franse slag. ;-)

  11. hanscke

    Zo af en toe maakte mijn moeder een uitzondering met de grote beurt. Dan zei ze, we doen het met de franse slag. Dat betekende dat het snle klaar was en als kind was ik dan gelukkig.

    • ik zei vroeger als jullie iets leuks willen moet wel eerst zijn opgeruimt anders gaat het niet door en blijven we thuis . je moet wat he met vier kleine kinderen .

  12. Zo ging het vroeger maar tegenwoordig heeft men daar geen tijd meer voor of doet men enkel dingen die men nog graag doet.

  13. Ik moet er niet aan denken wat een werk dat was. Volgens mij was mijn moeder niet zo’n poetster maar ik herinner me wel hoe de was gedaan werd zonder wasmachine.

Trackbacks

  1. WE-300: woord voor januari/februari | Platoonline

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

