Banjer verteld

                                              Gerit de Reiger

Imgp0641_4 Bij het op komen van de ochtend zon strekt Gerit zijn kopje en schut zijn verenkleed eens uit het word tijd voor een lekker visje.

Langzaam staat hij op om niet gelijk de hele colonie  wakker te maken ,en langzaam klapwiekt hij over het marktplein op weg naar de sloot.

Het is er al aardig druk er zwemmen al groepjes eenden ,en er zitten ook nog pullen bij die zijn aandacht trekken.

Terwijl hij geruisloos land aan de kant van de sloot ,vliegt Schoffie over (gek) ik ga naar het Zwet daar zit meer vis dan hier in het slootje.Imgp0058_small

Terwijl de vogels langzaam ontwaken en er af en toe een Merel fluit ontwaakt ook het dorp.Mensen komen in beweging en ieder heeft zo zijn dingen te doen de een gaat naar het werk en de ander doet de huishouding.

Maar Gerit heeft zijn eerste visje al gevangen en is langs de wallekant aan het speuren naar een volgende hap.

Dan vliegt Schoffie terug met vole krop ik ga mijn jongen voeren zie je straks wel, en Gerit vliegt naar de overkant van de sloot.

Misschien is die aardige mevrouw wel wakker ,en heeft ze een lekker hapje eten voor hem wat ze hem toe werpt?Imgp0951_2

He,wat ziet zijn oog wie komt daar aan is dat niet Ikan-mas met Banjer!

Je ziet zijn nek langer worden zijn oogjes glinsteren,ja ze zijn het en snel vliegt hij terug en land naast haar.

Wat zal ze vandaag voor lekkers hebben kip of een visje,de eenden komen ook al aan vliegen.

Brood ,brood en terwijl Ikan-mas brood deeld en kip land ook schoffie heel stilletjes naast haar voor zijn eendags kuiketje.

Nee vandaag geen vechtende Reigers haast gebroedelijk staan ze bij elkaar in de buurt .en is het een feest om ze zo te zien

4 reacties

  1. Plato

    Ach, Yvonne. Het is zo herkenbaar. Ik dacht er nog even over na. Heimwee, verlangen naar je huis, naar je thuis, misschien naar het huis van je ouders vroeger.

  2. Ja plato
    gelukig dat de herinering blijft en dat het vaak moie zijn waraan je terug denkt met liefde

  3. Sentiment naar vervlogen tijden…. ja, ik weet nu al dat ik dat ook ga krijgen als mijn dochter straks volwassen is en het nest gaat verlaten. Ik moet er niet aan denken.

  4. Gerrit en Schoffie…een lekker stel…en ze krijgen nog lekker te vreten ook. Ach, was ik maar een reiger, dan ging ik ook op één poot bij het water zitten wachten tot buuv me een bakkie eten kwam brengen. Whahahahahaha. Mooi stuk.

Geef een reactie

