Samen * op * Gesprek

Depressie Of Biopoliar ???

Maria opgenomen in Vogelezang met een Depressie Adrie in Castricum
Beide meisjes hadden een depressie en er volgde een gesprek met de arts.
Ja wat moet je dan je volgt je hart en geeft antwoord op de vragen .
Na dat is uitgelegd wat een depressie is en of je het herkend?
Nou niet echt of je weet waar de oorzaak vandaan kan komen misschien ?
Maria getrouwd met een Pool Jozef anderen gewoonte Adrie met een Groninger Albert ?
Ja een gesprek is moeilijk de Moeder weet het niet oke misschien de Vader van de meisjes.
Vader zelf ex patient van Vogelzang misschien moeten ze daar naar kijken.
Twee zoons een kleinzoon zij biopoliar van Maria en Jozef het is moeilijk
Er volgen diverse opnames en gesprekken ontslagen na opname de oorzaak ?
Een gesprek na opname is vaak moeilijk er zijn zoveel onbekende oorzaken

Is het drank , drugs ,famillie , vrienden , kinderen ,echtgenoot ,geld.

het werk.werkloos ,of stress .seks.
Vaak weet met het niet door goede gesprekken kan je wat helen of verliezen.
Jozef kon het verdriet over de diverse op name, s niet bol werken
En zijn drie zonen alleen opvoeden was ook zwaar.
Albert kon zich niet neer leggen bij zijn onvruchtbaarheid ,
En zijn vrouw niet bij de kinderloosheid.
Dat broers en zusjes wel kinderen hadden en de vreugde over dit geluk.
Moeilijk om al deze zaken in familie kring te bespreken openlijk .
Er zal nooit een ex kind zijn Zoon nog Dochter geen ex Moeder of Vader of Kleinkinderen.
Verdriet is soms niet te delen zorgen ook niet …………….. .

 

 

3 reacties

  1. Hartelijke Hot Hulk

    Ik leerde op een cursus het volgende over die ziekte die mij ook heeft getroffen.

    Een bipolaire stoornis (dus manisch/depressief) zit in je genen. (is dus erfelijk)
    En elke grote emotionele gebeurtenis in je leven kan de stoornis verergeren!
    Vaak is dat de puberteit maar ook de geboorte van een kind, of een promotie op het werk, e.d.
    Bij mijzelf was een burnout de oorzaak.

    Voor jezelf is een bipolaire stoornis een pure hel op het gebied van gevoel.
    Je bent en herkent jezelf niet meer omdat het gevoel de overhand neemt.

    De depressies vind ik na de eerste dag niet moeilijk om te handelen.
    Ik doe dit d.m.v. mijzelf een ijzeren STRUCTUUR op te leggen.

    De manie is veel en veel erger, omdat je in zo een gelukzalige situatie terecht komt, dat je het realisme niet meer ziet.
    Voorbeeld;
    1e Ik rijd met mijn fiets door een rood verkeerslicht, want (zegt mijn hoofd) ze kunnen mij toch niet raken!
    2e Ik zit ’s morgens de krant te lezen en ik word plotsklaps dolverliefd op de buurvrouw die ik opdat moment niet eens zie.

    In zulke situaties heeft bij mij de cognitieve therapie heel goed gewerkt.
    Steeds vroeg ik mij af in die situaties, “IS HET WAAR, WAT IK NU VOEL”?
    En, zeker als je de 2 bovenstaande voorbeelden in ogenschouw neem, is dat natuurlijk NIET WAAR.
    Als je eenmaal het vertrouwen in de cognitieve therapie hebt, valt er ook goed te leven met de manie.
    Dat wil echter niet zeggen, dat je het NIET MEER VOELT!

    En nu het ergste, een bipolaire stoornis verergert zich steeds meer!

    Het is verschrikkelijk hoe je jezelf soms t.o. familie voelt.
    En in precies dezelfde situatie zit je familie, want het is voor hen is het helemaal niet te begrijpen!

    Ik hoop dat je hieer wat aan hebt?
    Groeten van
    Jan

  2. Ik neem even afstand van de patiente ik begrijp dat zij ziek is en er niks aan kan doen . hoe ze reageerd op mij .maar ik word hier depressief van en ziek .ben non verbaal niet sterk genoeg ook om dat ik zelf niet voor 100 % gezond ben. misschien doe ik het fout maar bescherm even mij zelf

    • Hartelijke Hot Hulk

      Nee, ik begrijp dat volkomen.
      Eigenlijk zijn ze enkel te helpen met goede medicijnen die steeds opnieuw moeten worden aangepast.

      Het frapante van deze ziekte is dat zij de emoties (gevoelens) kunnen verdubbelen, vertienvoudigen of nog meer.
      Pijn is oo een emotie.
      Ik heb ooit bij een fysiotherapeut een nieuwe behandeling ondergaan, dat heette “dry needling”.
      Eerst ging hij met zijn vingers op zoek naar een pijnlijke spierknoop
      Vervolgens schoot hij een hele dunne naald door je huid waarbij je niets voelde.
      Daarna kwam de naald in de spierknoop en d.m.v. een beetje draaien met de naald loste de spierknoop op en verdween de pijn.
      Nu zat ik eens bij een behandeling niet goed in mijn vel
      Het door de huid heen gaan voelde ik al redelijk en wanneer de naald de spierknoop raakte, gilde ik het uit van de pijn, terwijl ik er normaal makkelijk tegen kon.
      Dus zo raar werkt bipolariteit.
      Geen dag is het zelfde.
      Probeer daar als patiënt, maar vooral als buitenstaander maar eens mee om te gaan?

Geef een reactie

