Gierzwaluw * *Vogelbescherming

Voorbode van de zomer.

Elke keer weerkijk ik omhoog naar de kerk toren en denk wanneer zijn jullie terug

Het is zo fijn om de vogels weer te zien vliegen boven ons hoofd.

Maar ook met de vraag in het achterhoofd waar nesten jullie nu precies

Ze draaien alleen of in kleine groepjes rondjes boven ons hoofd .

Vanaf de kerk tot kerkhof ze blijven maar vliegen en ze slapen ook vliegend.

Ze doen dat in groepjes op 3 /5 kilometer hoogte het zijn echte lucht acrobaten.

Gierzwaluwen kunnen wel 20 jaar oud worden en brengen de eerste 3 jaren

Van hun leven permanent vliegend door en gaan dan een eigen nest zoeken

Gierzwaluwen scheren over onze daken met snelheden tot 200 kilometer per uur

Ze eten insecten die ze in de luchtvangen ,met tot wel 10.000 per dag.

En ze vliegen in die jaren wel 400.000 kilometer (dat is 10keer de wereld rond

Ieder jaar maken ze weer de enorme reis van Zuid Afrika naar ons land

om hier op de zelfde plek te nestelen als het jaar ervoor

‘Daarom moeten we hun broedplaatsen beschermen.

met dakpannen en inmetselstenen of nestkasten voor gierzwaluwen

http://www.zwaluwen.info of Vogelbescherming Nederland

 

 

 

 

6 reacties

  1. ria

    Vorig jaar had ik voor het eerst in mijn hele leven een gierzwaluw in mijn hand. Mijn kleinzoon bracht hem bij mij omdat hij dacht dat de vogel gewond was.
    Hij had prachtige ogen.Ik zette de kooi waarin ik gewonde diertjes opvang, buiten op de tuintafel met een bakje water. De bovenkant van de kooi liet ik open omdat ik geen verwonding kon ontdekken. Het duurde 10 minuten en ineens was ie weg. Boven ons vlogen nog twee gierzwaluwen . De rest van de avond bleven ze ,nu met z’n drietjes rond
    circelen. De volgende morgen weer en daarna waren ze weg.

    liefs, Ria

    • als je goed omhoog kijkt zie je ze misschien ze zijn terug.

  2. Leuk om te weten zeg… dat ze slapen in de lucht heb ik wel eens gehoord, apart hoor…

    • dieren zijn wel een van mijn grote liefdes

      • Dieren doen je geen pijn hè Yvonne… Nooit, alleen als ze dood gaan… 👍🏻
        XXX

      • juist hoop nog lang te genieten van Lizzy

Geef een reactie

