Vissen * * De Snoek

Hengelen .

 

Al heel vroeg in de herinnering staat het gaan vissen met Moeder

Waren het eerst de sloot of het Alkmaar s kanaal en het Noord Hollands kanaal.

Werd het toch later wat groter water o/a het Alkmaarder meer en het ijzel meer.

En niet te vergeten het Noord Zee Kanaal en de Zaan en de Zaanse polder

Aan het water tussen het ruizen de riet is het goed toeven met de picnik mand

Kleed en hengels mee stoeltje voor Moeder de fietsen op slot en wachten op het onbekende.

De vis een Wit vis ,een Voorntje de Zeelt. een Snoekbaars ,en hopen op en echte Snoek

Langzaam dobberen er eendjes voorbij en zweven de meeuwen over ons hoofd

Het is fijn om te kijken en te luisteren naar het klotsende water en het riet

Geduld is dan een schone zaak af en toe nieuw aas aan de haak zetten

Als de vissen (Snoeken)  Vrouwtjes van dik een meter en in de paaitijd bij elkaar zwemen

is het een drukte langs de walkant met de mannetjes van 40 cm.

Ze leggen zo,n 10.000 tot 20 duizend eitjes per kilo lichaam gewicht van het vrouwtje

Soms meer dan honderd duizend eitjes in totaal.

De mannetje stoten dan gelijk hun hom er over uit.

Het over grote deel is voedsel voor de andere vissen. misschien word 0.2 procent een snoekje.

verhalen over snoeken zijn vaak overdreven en doet net als andere vissen toch zijn best te overleven

http://blikonderwater.nl van Arthur de Bruin onderzoeker bij RAVON

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

7 reacties

  1. ria

    Als ze me missen ben ik vissen
    als ze me zoeken ben ik snoeken
    zielig die vissen.

    Liefs, Ria

  2. Leuk logje Yvonne! Ik kom uit een vissersfamilie, opa, vader, broer.
    Maar ik heb er niks mee. Een goede vriend van mij is ieder weekend zoet met wedstrijd vissen. Hij wint vaak en wint dan ook geld, of prijzen als hengels en zo. Hij is zo fanatiek. Doet binnenkort mee aan de Ned Kampioenschappen. Ik wist niet eens dat dat bestond, jij?
    En vliegvissen is hij ook gek van, dat gaat hij in ze zomer weer doen in Tsjechië.
    Ik vind zijn verhalen altijd zo leuk!

    • Toen ik op Haaldersbroeker dwarstraat woonden woonden\ we bij een beroeps visser met fuiken dus heb ik vaak mee gemogen en ok netten boeten en aal schoonmaken
      zat daar ook vaak te vissen als kind met mijn hengeltje . mijn man viste ook graag en kleine wedstrijden

      • Leuk hoor! Mijn opa was een stroper. Breidde zelf zijn fuiken en ving veel paling, Ik ben groot gebracht met gestoofde aal, vanaf mijn 4e niet meer gegeten. Teveel gehad denk ik. Ik kwam toevallig vandaag (bij mijn zoektocht naar mijn brilletje) een minifuikje, een minischepnetje en een minileefnetje tegen. Gemaakt door mijn opa.
        Vroeger had ik dat op een plankje bevestigd en opgehangen, misschien moet ik dat maar weer doen…

      • ja geweldig doen

Geef een reactie

